W ramach podsumowania innowacji pedagogicznej Dzieci są ważne zorganizowane zostały 2 przedstawienia: dla dzieci z naszego przedszkola i dla rodziców.
Inscenizacja podzielona była na dwie części. W pierwszej z nich dzieci opowiedziały o prawach najmłodszych pokazując je również na planszach. W drugiej, wykorzystując emotikonki, mimikę i grę ciała, przedszkolaki zademonstrowały 4 podstawowe emocje (złość, radość, smutek i gniew). Do każdej emocji była krótka scenka, wiersz lub piosenka. Mali wykonawcy wczuli się w swoje role doskonale. Za co też zostali nagrodzeni gromkimi brawami.
W zdrowym ciele zdrowe emocje to hasło przewodnie w maju. Wspólnie z zaproszonymi gośćmi (masażystka, pielęgniarka) rozmawialiśmy o tym jak dbać o swoje ciało. Poruszyliśmy ważne tematy takie jak: Ubieranie się zgodnie z porą roku i pogodą panującą na dworze. Właściwej diecie i utrwalaniu nawyków zdrowego odżywiania się. Odpowiedniej ilości snu, obowiązków i zabawy na świeżym powietrzu. Mądrym korzystaniu z komputera i telewizji. Dodatkowo poznawaliśmy pracę lekarza, pielęgniarki, masażystki.
Inny, nie znaczy gorszy to temat wiodący w kwietniu w ramach Innowacji pedagogicznej Dzieci są ważne. Pojęcie inności rozpatrywaliśmy na wielu różnych aspektach. Pomocne nam były mamy, które przychodziły do naszej grupy, czytały nam bajki terapeutyczne i rozmawiały z dziećmi na ich temat. Oprócz rozmów, zabaw, wykonywaliśmy prace plastyczne związane z tematem zajęć.
Czym są emocje? W lutym, w ramach Innowacji pedagogicznej Dzieci są ważne zagłębialiśmy się w trudny temat emocji. Zajęcia prowadzone są głównie przez panią psycholog Aleksandrę Zator z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Miastku. Oprócz zajęć w przedszkolu razem z dzieci poszliśmy do Poradni.
Kształtowanie charakteru to praca, która się opłaca. W styczniu pracowaliśmy nad swoim charakterami. Dzieci dowiedziały się czym jest charakter, starały się określić cechy swojego charakteru, nazwać swoje mocne strony a także określić dobre cechy swoich kolegów i koleżanek. Maluchy wiedziały, które z nich są „uparte jak osły” a które „łagodne jak baranki”
Staraliśmy się wspólnie także szukać rozwiązań dla negatywnych zachowań. Dzieci same proponowały jak mogą się zachować, gdy są złe czy smutne. Niektóre z tych zachowań wdrożyliśmy w życie naszej grupy.
W grudniu, w ramach Innowacji Pedagogicznej Dzieci są ważne, poznawaliśmy życie i twórczość niezwykłego przyjaciela dzieci - Janusza Korczaka. Nasze przedszkolaki dowiedziały się, że p. Korczak troszczył się o dzieci, leczył je, i bardzo je kochał. Poznały fragmenty wybranych książek, np. „Król Maciuś I”, „Kajtuś czarodziej”. Wykonały pracę plastyczną.
W listopadzie w ramach Innowacji Pedagogicznej Dzieci są ważne poruszaliśmy temat związany z prawami dzieci. Zajęcia prowadzone były przez autora Innowacji i zaproszonych gości, w przedszkolu i poza nim. Przedszkolaki z grupy IV dowiedziały się o tym, że mają swoje prawa, których wspólnie muszą przestrzegać. Poniżej szczegóły.
Bezpieczne dzieci to temat miesięczny zajęć prowadzonych w ramach Innowacji Pedagogicznej Dzieci są ważne. Bezpieczeństwo dzieci będziemy rozpatrywać pod wieloma aspektami, będziemy przyglądać się jemu z wielu płaszczyzn.
Zajęcia prowadzone w ramach innowacji pedagogicznej pt. DZIECI SĄ WAŻNE odbywają się w jeden raz w tygodniu, w piątek. Program podzielony jest na 10 tematycznie oddzielnych bloków, które łączą się ze sobą w całość. Przez cały czas mówimy o emocjach w każdym miesiącu poruszając innych ich aspekt. We wrześniu dzieci poznają emocje, uczą się je nazywać oraz zauważać u rówieśników.
1. WSTĘP
Czego potrzebują maluchy dopiero rozpoczynające swoją edukację przedszkolną? Czy treści, które proponują im nauczyciele są wystarczające do prawidłowego rozwoju? Czy oprócz treści dzieci potrzebują coś więcej?
Przeanalizowałam dwa programy edukacji przedszkolnej i zauważyłam, że koncentrują się one na rozwoju umysłowym, poznawczym i fizycznym a rozwój emocjonalny jest na marginesie a przecież nadrzędnym celem edukacji przedszkolnej jest wszechstronny i harmonijny rozwój dziecka.
Rozwój emocjonalny jest niezwykle ważny w procesie wychowawczym.
Przedszkole Miejskie nr 1; ul. Koszalińska 19; 77-200 Miastko; NIP: 842-13-31-690; Regon: 770500290; tel./fax. 59 857 25 37; e-mail: przedszkole1@miastko.pl; www.przedszkole1miastko.pl |