Podstawa prawna:
· Ustawa z dnia 7 września 1991 o Systemie Oświaty , art. 40, 41, 42, 43, 44 (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.);
· Rozporządzenie MENiS w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624, z późn. zm.);
· Statut Przedszkola Nr 1 w Miastku.
§1
Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola realizującym zadania wynikające ze Statutu Przedszkola dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
§2
W skład Rady Pedagogicznej Przedszkola Nr 1 w Miastku wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni ww. placówce.
§3
W zebraniach Rady Pedagogicznej lub w określonych punktach programu zebrań mogą brać także udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej. Mogą to być: pracownicy administracyjni i obsługi przedszkola, przedstawiciele Rady Rodziców, przedstawiciele organizacji społecznych i związków działających na terenie przedszkola, przedstawiciele organu prowadzącego i organu nadzorującego, pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych.
§4
Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
§5
Do podstawowych zadań Rady Pedagogicznej należy:
1. Planowanie i organizowanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
2. Okresowe i roczne analizowanie i ocenianie stanu nauczania, wychowania i opieki oraz organizacyjnych i materialnych warunków pracy przedszkola,
3. Kształtowanie postaw obywatelskich i etycznych zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, Powszechną Deklaracją Praw Człowieka i Międzynarodowym Paktem Praw obywatelskich i Politycznych
4. Organizowanie wewnętrznego samokształcenia i upowszechnianie nowatorstwa pedagogicznego,
5. Współpraca z rodzicami i opiekunami dzieci
§6
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
Zatwierdzanie rocznych planów pracy,
Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
Ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,
Przygotowywanie zmian statutu przedszkola,
Uchwalenie przedszkolnych regulaminów o charakterze wewnętrznym.
Podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków
§7
Rada Pedagogiczna opiniuje:
Organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć pracy nauczyciela,
Projekt planu wykorzystania środków finansowych w ramach budżetu i środków specjalnych,
Kandydatury nauczycieli do przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
Propozycje dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
Przedszkolny zestaw programów,
Programy opracowane przez nauczycieli i przyjmowane do realizacji
Propozycję kandydata na stanowisko zastępcy dyrektora lub inne stanowisko kierownicze.
§8
Rada Pedagogiczna powołuje ze swojego grona zespół, który przygotowuje opinię o pracy dyrektora w celu dokonania oceny jego pracy zawodowej. Po zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną, opinie przedkłada się organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny.
§9
Rada Pedagogiczna wydaję opinie w przypadku powierzenia funkcji dyrektora na następną kadencje przez organ prowadzący.
§10
Rada ma prawo do:
Występowania z wnioskiem do organu prowadzącego przedszkole o odwołanie z funkcji dyrektora przedszkola lub innego stanowiska kierowniczego w przedszkolu,
Dokonywania z własnej inicjatywy oceny sytuacji oraz stanu funkcjonowania placówki,
Występowania do organu nadzorującego przedszkole z wnioskami o zbadanie i dokonywanie oceny pracy przedszkola, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w przedszkolu,
Wyznaczenia swych przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola,
Występowania do dyrektora przedszkola w sprawie opracowania ramowego rozkładu dnia przedszkola,
Występowania o zorganizowanie zebrania rady (na wniosek co najmniej 1/3 jej członków),
Występowania o powołanie komisji problemowych w razie takiej potrzeby.
§11
Rada Pedagogiczna wykonuje swe zadania zgodnie ze strategicznym i rocznym planem pracy przedszkola.
§12
Rada obraduje na posiedzeniach plenarnych przed rozpoczęciem roku szkolnego, po półrocznej pracy, po zakończeniu pracy w danym roku szkolnym, szkoleniowych oraz w miarę bieżących potrzeb.
§13
Zebrania Rady Pedagogicznej zwoływane są po zakończonych zajęciach wychowawczo-dydaktycznych z dziećmi, podając projekt porządku obrad. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący może odstąpić od tej zasady.
§14
Zebrania mogą być organizowane:
1. Na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny
2. Z inicjatywy przewodniczącego
3. Na wniosek organu prowadzącego przedszkole
4. Z inicjatywy co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej
§15
Rada Pedagogicznaa w formie uchwał zatwierdza, opiniuje i wnioskuje w sprawach należących do jej kompetencji.
§16
Rada podejmuje uchwały na zebraniach plenarnych zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
§17
Głosowanie nad uchwałą Rady może się odbywać w głosowaniu jawnym lub tajnym. Tryb głosowania nad uchwałą zatwierdza Rada w głosowaniu jawnym.
§18
W głosowaniu jawnym podejmowane są sprawy dotyczące organizacji pracy przedszkola, natomiast w głosowaniu tajnym podejmowane są sprawy osobowe pracowników.
§19
Uchwały Rady obowiązują wszystkich pracowników przedszkola.
§ 20
Dyrektor przedszkola może wstrzymać wykonanie uchwały, jeżeli stwierdzi, że jest ona niezgodna z przepisami prawa.
O wstrzymaniu uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący placówkę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym placówkę uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa.
Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
§21
Podjęte uchwały zamieszczane są w księdze protokołów Rady Pedagogicznej
§ 22
Rada Pedagogiczna może powołać w każdym roku szkolnym, w zależności od potrzeb stałe lub doraźne komisje.
§ 23
Działalność komisji stałych lub doraźnych może dotyczyć wybranych zagadnień statutowej działalności pracy przedszkola i pracy nauczycieli.
§ 24
Komisje doraźne mogą być powoływane do opracowywania określonych problemów i realizowania zadań wynikających z organizacji pracy przedszkola.
§ 25
Pracą Komisji kieruje jej przewodniczący powołany przez Radę lub Komisję na wniosek przewodniczącego Rady.
§ 26
Komisja informuje Radę o wynikach swojej pracy, formułując wnioski do zatwierdzenia przez Radę Pedagogiczną.
§ 27
Do obowiązków przewodniczącego Rady Pedagogicznej należy:
Realizowanie uchwał Rady w trybie przyjętym przez nią i analizowanie stopnia realizacji tych uchwał;
Tworzenie atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich członków Rady w podnoszeniu poziomu pracy przedszkola;
Dbanie o autorytet Rady Pedagogicznej, ochronę praw i godności nauczycieli;
Przedstawianie Radzie dwa razy w roku szkolnym ogólnych wniosków wynikających ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności przedszkola;
Prowadzenie i przygotowywanie zebrań Rady Pedagogicznej oraz zawiadamianie jej członków w terminie 7 dni przed planowanym posiedzeniem z podaniem projektu porządku obrad. Terminu tego nie uwzględnia się przy zwoływaniu nadzwyczajnych posiedzeń Rady.
§ 28
Do obowiązków członków Rady Pedagogicznej należy:
1. Współtworzenie atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich członków Rady;
2. Czynne uczestniczenie we wszystkich zebraniach i pracach Rady i jej Komisji, do których został powołany oraz w wewnętrznym samokształceniu;
3. Realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej;
4. Przestrzeganie prawa przedszkolnego oraz wewnętrznych zarządzeń i regulaminów;
5. Składanie przed Radą sprawozdań z przydzielonych zadań;
6. Nie ujawnianie spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci i ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
§ 29
Posiedzenia Rady Pedagogicznej rozpoczyna się od: zatwierdzenia porządku obrad, zapoznania z realizacją uchwał i wniosków oraz wniesienia uwag do protokołu z poprzedniego zebrania.
§ 30
Z zebrania Rady Pedagogicznej oraz zebrania Komisji sporządza się protokół i wpisuje się go do księgi protokołów Rady w terminie 7 dni od posiedzenia.
§31
Protokół sporządza protokolant wybrany z pośród członków Rady, zgodnie z przyjętym porządkiem obrad oraz uwzględniając w nim tytuł, datę, listę obecności nauczycieli z odnotowaniem osób nieobecnych.
§ 33
Członkowie Rady są zobowiązani w terminie 14 dni od dnia sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych uwag i poprawek przewodniczącemu obrad w terminie 7 dni od zapoznania z jego treścią.
§ 34
Rada na następnym zebraniu decyduje o wprowadzeniu zgłoszonych poprawek do protokołu.
§ 35
Podstawowym Dokumentem Rady jest Księga protokołów Rady Pedagogicznej, która jest przechowywana w szafie, w gabinecie dyrektora.
§ 36
Księga protokołów jest opieczętowana, podpisana przez dyrektora a strony w niej są ponumerowane.
§ 37
Księgę protokołów należy udostępniać na trenie przedszkola jej nauczycielom i innym upoważnionym osobom.
Przedszkole Miejskie nr 1; ul. Koszalińska 19; 77-200 Miastko; NIP: 842-13-31-690; Regon: 770500290; tel./fax. 59 857 25 37; e-mail: przedszkole1@miastko.pl; www.przedszkole1miastko.pl |